Français Anglais
Université de Bordeaux
Retour à la liste

Webinar: Live outreach action inside the Laboratory [Participation : Distanciel]

Contact : Benchebaat Dalila
formationdoctorat@u-bordeaux.fr
Tél: 05.40.00.24.97

Catégorie : 2.3 Médiation scientifique

Thématique : Formation à la recherche 

Langue de l'intervention : anglais

Nombre d'heures : 1

Min participants : 8

Max participants : 30

Nbre d'inscrits : 8

Nombre de places disponibles : 22

Public prioritaire : 1ère, 2ème et 3ème année

Public concerné :
Tout doctorant de Université de Bordeaux

Proposé par : Collège doctoral Université de Bordeaux


Lieu : Distanciel
Mots clés : Science communication, outreach, laboratory
Début de la formation : 18 mars 2025
Fin de la formation : 18 mars 2025
Date ouverture des inscriptions : 1 janvier 2025
Date fermeture des inscriptions : 9 mars 2025

Objectifs :
At the end of the training, PhD students will be able to :
- Cite and describe several classic public-facing science communication formats,
- Explain the advantages and limitations of these different formats,
- Describe actions carried out within the university or elsewhere, which can serve as a reference for new personal projects.

Programme :
This training will take the form of a short one-hour webinar, online on the Zoom platform. It will address the essential questions you should ask yourself before embarking on an outreach project, and share feedback from people with experience in this field. To be able to exchange with other PhD students, we advise you to have a stable connection and to be able to activate your microphone.

What kind of in person facilitated outreach activities can be set up inside your own laboratory?
Through examples and shared experience, we'll look at the various activities that can be set up in the laboratory, depending on your constraints, your audience and your personal objectives.

This course, offered as part of the université de Bordeaux's Science with and for Society label, will be led by a professional science communicator from TRACES association, and will enable you to meet and exchange ideas with a professional from the université de Bordeaux, if available.

After a short introduction to frame the webinar's subject and list the most classic in person formats that can be facilitate inside a laboratory, participants will be able to discuss examples, to see what they consider to be the strengths and limitations of each format.

Based on these discussions and the questions they raise, we'll talk to a researcher from the University of Bordeaux who has set up scientific mediation activities in his laboratory, to gain a better understanding of how this has been organized, and the successes and difficulties encountered.


Pré-requis :
Participation in the webinars “Goals and Formats of Science Communication” and “Graphic Facilitation as a Science Communication Tool” is a plus, but not necessary.

Equipe pédagogique :
Paul Boniface ou Apolline Chabenat, association TRACES

Méthode pédagogique :
The webinar is divided into a discussion phase in small groups, followed by a framing phase by the trainer and finally a discussion phase with a researcher who will have set up such actions.

Engaging in a discussion at the start of the course helps to mobilize and verbalize participants' knowledge, so that it can be more easily added to and linked to what is presented by the trainer, and generate relevant questions and answers during the final discussion phase.


Les Compétences et capacités visées à l'issue de la formation (fiches RNCP)

Arrêté du 22 février 2019 définissant les compétences des diplômés du doctorat et inscrivant le doctorat au répertoire national de la certification professionnelle. https://www.legifrance.gouv.fr/loda/id/JORFTEXT000038200990/

Bloc 5 : Formation et diffusion de la culture scientifique et technique

- Rendre compte et communiquer en plusieurs langues des travaux à caractère scientifique et technologique en direction de publics ou publications différents, à l’écrit comme à l’oral

- Enseigner et former des publics diversifiés à des concepts, outils et méthodes avancés

- S’adapter à un public varié pour communiquer et promouvoir des concepts et démarches d’avant-garde


La formation participe à l'objectif suivant :être directement utile pour la rédaction de la thèse ou pour l’exposition écrite ou orale des travaux de recherche

Calendrier :

Séance n° 1
Date : 18-03-2025
Horaire : 12h30-13h30
Intervenant : Paul Boniface ou Apolline Chabenat, association TRACES
Lieu : ZOOM


Inscription au cours




Retour à la liste