Français Anglais
Université de Bordeaux
Retour à la liste

Webinar: Goals and formats of scientific outreach [Participation : Distanciel]

Contact : Benchebaat Dalila
formationdoctorat@u-bordeaux.fr
Tél: 05.40.00.24.97

Catégorie : 2.3 Médiation scientifique

Thématique : Formation à la communication scientifique écrite et orale 

Langue de l'intervention : français

Nombre d'heures : 1

Min participants : 8

Max participants : 30

Nbre d'inscrits : 10

Nombre de places disponibles : 20

Public prioritaire : 1ère, 2ème et 3ème année

Public concerné :
Tout doctorant de Université de Bordeaux

Proposé par : Collège doctoral Université de Bordeaux


Lieu : Distanciel
Mots clés : science communication, formats, goals
Début de la formation : 18 février 2025
Fin de la formation : 18 février 2025
Date ouverture des inscriptions : 2 décembre 2024
Date fermeture des inscriptions : 9 février 2025

Objectifs :
At the end of the course, PhD students will be able to:
- name 7 fundamental goals that can be fulfilled by scientific outreach
- identify relevant forms associated with each of these functions
- describe actions carried out within the university or elsewhere, which can serve as a reference for new personal projects

Programme :
Programme détaillé * : This training is a short one-hour webinar, online on the Zoom platform. It will address the essential questions you should ask yourself before embarking on an outreach project, and provide an opportunity to discuss with experienced people on the subject. To be able to exchange with other PhD students, we recommend that you have a stable connection and that you can activate your microphone.

This course is offered as part of the “Science with and for Society” program run by the université de Bordeaux, and led by a professional science communicator from TRACES association.

Why do we do scientific outreach?
Behind this question lies a multitude of different, sometimes contradictory, answers.
Understanding the functions that outreach can fulfill helps you knowing what choices you should do when embarking on a new activity with the public, and feel more legitimate and therefore more at ease in the actions you undertake.

After a short introduction to frame the subject of the webinar and define what “scientific outreach” is, participants will be divided into sub-groups to identify and discuss the different goals science communication can fulfill.

On the basis of these discussions, we will then spell out the different forms that scientific outreach can take, and highlight the contexts in which each is most relevant.

When possible, links will be made with examples of projects already in place at the university.


Pré-requis :
Prior to the webinar, PhD students are asked to note in the following padlet science communication initiatives they know and appreciate:
https://padlet.com/paulboniface/webinar-goals-and-formats-of-scientific-outreach-de9q65x27p8dzuzr
This information will be used during the webinar.

Equipe pédagogique :
Paul Boniface ou Apolline Chabenat, association TRACES

Méthode pédagogique :
The webinar is divided into a discussion phase in small groups and a presentation phase by the trainer.
Engaging in a discussion game at the start of the course helps to mobilize and verbalize participants' knowledge, so that it can be more easily added to and linked to what is presented during the presentation phases.


Compétences acquises à l'issue de la formation :
- Knowledge and understanding of the main issues involved in scientific outreach
- Knowledge and understanding of the diversity of forms of scientific outreach
- Knowledge and understanding of concrete examples of actions implemented at the université of Bordeaux and elsewhere

Les Compétences et capacités visées à l'issue de la formation (fiches RNCP)

Arrêté du 22 février 2019 définissant les compétences des diplômés du doctorat et inscrivant le doctorat au répertoire national de la certification professionnelle. https://www.legifrance.gouv.fr/loda/id/JORFTEXT000038200990/

Bloc 5 : Formation et diffusion de la culture scientifique et technique

- Rendre compte et communiquer en plusieurs langues des travaux à caractère scientifique et technologique en direction de publics ou publications différents, à l’écrit comme à l’oral

- Enseigner et former des publics diversifiés à des concepts, outils et méthodes avancés

- S’adapter à un public varié pour communiquer et promouvoir des concepts et démarches d’avant-garde


La formation participe à l'objectif suivant :être directement utile pour la rédaction de la thèse ou pour l’exposition écrite ou orale des travaux de recherche

Calendrier :

Séance n° 1
Date : 18-02-2025
Horaire : 12h30-13h30
Intervenant : Paul Boniface ou Apolline Chabenat, association TRACES
Lieu : ZOOM



Retour à la liste