Français Anglais
Université de Bordeaux
Retour à la liste

Issues and formats in science communication at the university [Participation : Distanciel]

Contact : Benchebaat Dalila
formationdoctorat@u-bordeaux.fr
Tél: 05 40 00 24 97

Catégorie : 7. Enjeux sociétaux et environnementaux

Thématique : Formation à la communication scientifique écrite et orale 

Langue de l'intervention : anglais

Nombre d'heures : 1

Min participants : 8

Max participants : 30

Nbre d'inscrits : 3

Nbre en attente d'inscription : 1

Nombre de places disponibles : 27

Public prioritaire : Aucun

Public concerné :
Tout doctorant de Université de Bordeaux

Proposé par : Collège doctoral Université de Bordeaux


Lieu : Distanciel
Observations : This webinar is part of the "Science and Society" doctoral training program. For any questions related to accessibility or specific needs, please contact: formationdoctorat@u-bordeaux.fr.
Mots clés : science communication, formats, goals
Début de la formation : 5 février 2026
Fin de la formation : 5 février 2026
Date ouverture des inscriptions : 1 décembre 2025
Date fermeture des inscriptions : 26 janvier 2026

Objectifs :
At the end of the training course, PhD students will be able to:
- Name 7 fundamental goals that can be fulfilled by scientific outreach
- Identify relevant forms associated with each of these functions
- Describe actions carried out within the university or elsewhere, which can serve as a reference for new personal projects.

Programme :
Why do we engage in science communication?

This training course will take the form of a one-hour webinar, available online on the Zoom platform. It will address key questions to ask before embarking on a science communication project, followed by an opportunity to discuss the topic with professionals in the field. Behind this seemingly innocuous question lies a multitude of different, even contradictory, answers. Understanding the functions that science communication can fulfill allows us to know what choices need to be made when embarking on a new activity with audiences, to feel more legitimate and to be more comfortable in the actions we take.

After an introduction to frame the subject and define the essential terms, PhD students will be divided into subgroups to identify and discuss the different functions that science communication can fulfill. Based on these discussions, we will discuss the challenges of science communication in a group setting. We will then be able to talk about the different possible formats and in which contexts each one is most relevant. When possible, links will be made to examples of projects already implemented at the University of Bordeaux.

This training course is offered and led by the team behind the University of Bordeaux's “Science with and for Society” label.


Pré-requis :
To participate in the training course, you must have a stable internet connection, be able to activate your microphone and camera and, if possible, be on a computer.

Equipe pédagogique :
Victoire Hernandez, chargée de projet Science avec et pour la société (SAPS), université de Bordeaux

Méthode pédagogique :
Interactive, participatory, and collaborative method.
The webinar is divided into small groups discussion phase and a presentation phase by the trainer.
Engaging in a discussion game at the beginning of the training session helps to mobilize and verbalize the PhD students' knowledge, making it easier to supplement and relate it to what is presented during the presentation phases.
The trainer will use Zoom's chat function to engage PhD students and encourage discussion


Compétences acquises à l'issue de la formation :
- Knowledge and understanding of the main issues involved in scientific outreach
- Knowledge and understanding of the diversity of forms of scientific outreach
- Knowledge and understanding of concrete examples of actions implemented at the university of Bordeaux and elsewhere


Les Compétences et capacités visées à l'issue de la formation (fiches RNCP)

Arrêté du 22 février 2019 définissant les compétences des diplômés du doctorat et inscrivant le doctorat au répertoire national de la certification professionnelle. https://www.legifrance.gouv.fr/loda/id/JORFTEXT000038200990/

Bloc 4 : Veille scientifique et technologique à l’échelle internationale

- Disposer de la curiosité, de l’adaptabilité et de l’ouverture nécessaire pour se former et entretenir une culture générale de haut niveau

Bloc 5 : Formation et diffusion de la culture scientifique et technique

- Rendre compte et communiquer en plusieurs langues des travaux à caractère scientifique et technologique en direction de publics ou publications différents, à l’écrit comme à l’oral

- Enseigner et former des publics diversifiés à des concepts, outils et méthodes avancés

- S’adapter à un public varié pour communiquer et promouvoir des concepts et démarches d’avant-garde

Bloc 6 : Encadrement d’équipes dédiées à des activités de recherche et développement, d’études et prospective

- Animer et coordonner une équipe dans le cadre de taches complexes ou interdisciplinaires


La formation participe à l'objectif suivant :être directement utile pour la rédaction de la thèse ou pour l’exposition écrite ou orale des travaux de recherche

Calendrier :

Séance n° 1
Date : 05-02-2026
Horaire : 12h30-13h30
Intervenant : Victoire Hernandez, chargée de projet Science avec et pour la société (SAPS), université de Bordeaux
Lieu : Distanciel


Inscription au cours




Retour à la liste