Français Anglais
Université de Bordeaux
Retour à la liste

Leading a public scientific workshop: guidelines and tips [Participation : Distanciel]

Contact : Benchebaat Dalila
formationdoctorat@u-bordeaux.fr
Tél: 05 40 00 24 97

Catégorie : 7. Enjeux sociétaux et environnementaux

Thématique : Formation à la communication scientifique écrite et orale 

Langue de l'intervention : français

Nombre d'heures : 1

Min participants : 8

Max participants : 30

Nombre de places disponibles : 30

Public prioritaire : Aucun

Public concerné :
Tout doctorant de Université de Bordeaux

Proposé par : Collège doctoral Université de Bordeaux


Lieu : Distanciel
Observations : This webinar is part of the "Science and Society" doctoral training program. For any questions related to accessibility or specific needs, please contact: formationdoctorat@u-bordeaux.fr.
Mots clés : Science communication, outreach, laboratory
Début de la formation : 5 mars 2026
Fin de la formation : 5 mars 2026
Date ouverture des inscriptions : 1 janvier 2026
Date fermeture des inscriptions : 23 février 2026

Objectifs :
At the end of the training, PhD students will be able to:
- Cite and describe several classic public-facing science communication formats
- Explain the advantages and limitations of these different formats
- Describe actions carried out within the university or elsewhere, which can serve as a reference for new personal projects.

Programme :
What outreach activities can be implemented in the laboratory when welcoming the public?

This training course will take the form of a one-hour webinar, online on the Zoom platform. It will address key questions to ask before embarking on a science outreach project and then provide an opportunity to discuss the subject with professionals. Through examples and experience sharing, we will look at different actions that can be implemented in the laboratory depending on your constraints, audiences and personal objectives.

After a short introduction to frame the topic of the webinar and list the most common “public” formats, PhD students will be able to discuss examples to see what they believe are the strengths and limitations of each format. Based on these discussions and the questions they raise, we will talk with a researcher from the University of Bordeaux who has set up scientific outreach activities in their laboratory, to better understand how this was organized, the successes and difficulties encountered, or a professional who has participated in activities led by the university.

This training is offered and led by the team behind the University of Bordeaux's “Science with and for Society” label.


Pré-requis :
- To participate in the training, you must have a stable internet connection, be able to activate your microphone and camera and, if possible, use a computer.
- Participation in the webinar “Issues and formats in science communication at the university” and “Drawing your research: why and how?” is a plus, but not mandatory.


Equipe pédagogique :
Victoire Hernandez, chargée de projet Science avec et pour la société (SAPS), université de Bordeaux

Méthode pédagogique :
Interactive, participatory, and collaborative method.
The webinar is divided into small groups discussion phase, followed by a framing phase led by the trainer and finally a discussion phase with a researcher who has implemented public outreach activities at the laboratory.
Engaging in a discussion at the beginning of the training session allows PhD students to mobilize and verbalize their knowledge, making it easier to supplement and relate it to what is presented during the presentation phases and generate relevant questions and answers during the final phase.
The trainer will use Zoom's chat function to engage PhD students and encourage discussion.



Compétences acquises à l'issue de la formation :
- Knowledge and understanding of the main issues involved in scientific outreach
- Knowledge and understanding of the diversity of forms of science communication
- Knowledge and understanding of concrete examples of actions implemented at the university de Bordeaux and elsewhere, which can serve as references for the implementation of new actions



Les Compétences et capacités visées à l'issue de la formation (fiches RNCP)

Arrêté du 22 février 2019 définissant les compétences des diplômés du doctorat et inscrivant le doctorat au répertoire national de la certification professionnelle. https://www.legifrance.gouv.fr/loda/id/JORFTEXT000038200990/

Bloc 4 : Veille scientifique et technologique à l’échelle internationale

- Disposer de la curiosité, de l’adaptabilité et de l’ouverture nécessaire pour se former et entretenir une culture générale de haut niveau

Bloc 5 : Formation et diffusion de la culture scientifique et technique

- Rendre compte et communiquer en plusieurs langues des travaux à caractère scientifique et technologique en direction de publics ou publications différents, à l’écrit comme à l’oral

- Enseigner et former des publics diversifiés à des concepts, outils et méthodes avancés

- S’adapter à un public varié pour communiquer et promouvoir des concepts et démarches d’avant-garde

Bloc 6 : Encadrement d’équipes dédiées à des activités de recherche et développement, d’études et prospective

- Animer et coordonner une équipe dans le cadre de taches complexes ou interdisciplinaires


La formation participe à l'objectif suivant :être directement utile pour la rédaction de la thèse ou pour l’exposition écrite ou orale des travaux de recherche

Calendrier :

Séance n° 1
Date : 05-03-2026
Horaire : 12h30-13h30
Intervenant : Victoire Hernandez, chargée de projet Science avec et pour la société (SAPS), université de Bordeaux
Lieu : Distanciel


Inscription non encore ouverte, vous pourrez vous inscrire ultérieurement




Retour à la liste